|
Bodewes Commander 6 - Informatie - De Bodewes en het register.
Als Achterneef van Ton Bodewes (Frank Hensen 06/05/1976
Groningen) en woonachtig op een woonboot in Rotterdam moest er een
bootje naast de ark komen. Bij toeval stuitte ik op een advertentie
op marktplaats en herkende meteen de bekende knik in de romp. Naar
mate ik me er meer in ging verdiepen, kwam ik erachter dat er maar
weinig bekend was over de Commander boten. Ton heeft ook een grotere
Commander 8 gemaakt en nog diverse andere jachten van staal.
Wellicht dat deze hier in de toekomst ook nog aan bod komen.
Waarom het register?
Omdat er zo weinig over bekend is, weten de meeste eigenaren
niet eens wat voor boot ze hebben. Pas wanneer ze bekend worden met
de verhalen, kijken ze nog trotser dan voorheen naar hun boot. De
Commander 6 is een unieke boot in meerdere uitvoeringen geleverd.
Plezierboot, Werkboot, Rijkswaterstaat uitvoering. Van de
plezierboten zijn de meeste variaties gemaakt en geleverd. Waaronder
de Commander 6 met een diesel of benzine inboard motor.
Hier proberen wij een zo goed mogelijk beeld te schetsen van de
Commander 6 met alle informatie die we hebben en nog gaan vinden.
ook het verzamelen van de nog bestaande Commander 6 schepen en hun
verhaal. Zo heeft ieder schip een mooi, spannend of ontroerend
verhaal. Gebundeld op
www.BodewesCommander.nl
De Commander 6 is een werf gebouwd schip bij Ton Bodewes
Franeker NV in begin jaren '60.
Scheepswerf Ton Bodewes N.V. te Franeker. De Groninger Ton Bodewes
was een telg uit een bekend scheepsbouwergeslacht. In 1957 begon Ton
Bodewes zijn scheepswerf te Franeker. De werf was gelegen aan het
Van Harinxmakanaal. 10 jaar later, in 1967, werd de werf nog eens
uitgebreid. Op de werf werden vooral kustvaarder, viskotters en
vrachtschepen gebouwd. Jachtbouw was een nevenschakel van het
bedrijf (de Commanderjachten). Ton Bodewes was een groot en fanatiek
watersporter. Eind jaren '50 had Ton Bodewes een Flying Dutchman, in
der tijd een van de snelste zeilboten en zeilde onder andere op het
Paterswoldsemeer in Groningen en in Friesland, Sneek, Sneek-week.
Naast de watersport was er het werk, de werf waar grote zeegaande
schepen werden gebouwd. Het grootste schip dat op deze
scheepswerf van stapel liep was de “Eminent” van 700 ton. Dit was
tevens het eerste schip dat door de werf werd gebouwd. Het was
helaas geen gelukkig begin; de opdrachtgever kwam te overlijden en
daardoor heeft het schip nog een jaar voor de wal gelegen, voordat
het uiteindelijk dienst kon doen. Ander grote opdrachten waren onder
andere de “Lietzow” van 600 ton voor een Oost-Duitse opdrachtgever
en de “Egberdina”, een binnenvaartschip van 400 ton.
In de jaren ’80 ging het slecht met de scheepsbouw. Er kwam steeds
meer vraag naar grotere vrachtschepen. Daarop was de werf van
Bodewes in Franeker niet berekend. Op de werf konden schepen worden
gebouwd met een lengte van maximaal 40 meter, een breedte van 12
meter, een diepgang van 3 meter. Bovendien vertrok veel scheepsbouw
naar buitenlandse werven. In die periode begon Ton Bodewes te zoeken
naar andere alternatieven om het hoofd boven water te kunnen houden.
Dat was de koop- en huurtelefoon, iets waarmee in Amsterdam toen al
aardig werd verdiend. De koopfoon zoals dit nieuwe medium kort
gezegd werd genoemd, was een advertentiemedium. Wie iets te koop had
of te huur pakte de telefoon en liet zijn of haar aanbieding voor
fl. 10,- registreren. Belangstellenden werden daarna kosteloos met
de verkoper of verhuurder in verbinding gebracht. Op deze manier
wilde Bodewes zich begeven op het gebied van de jachtbemiddeling.
Dit medium bleek niet erg aan te slaan. Scheepswerf Ton Bodewes N.V.
Franeker was lid van de Fries-Groningse combinatie Conoship.
In 1952 werd Conoship (Combination Nothern Shipbuilders) opgericht
door Coops in Hoogezand en Barkmeijer in Hoogkerk-Vierverlaten.
Binnen Conoship waren naast diverse Groninger scheepswerven ook
verschillende Friese werven verenigd onder andere: Bodewes te Bergum,
Bijlsma te Wartena, Tille te Kootstertille, Barkmeijer te Stroobos
en Ton Bodewes te Franeker. Het uitgangspunt was samenwerking, een
samenbundeling van krachten in plaats onderlinge concurrentie. In de
jaren ’50 was de vereniging nog weinig succesvol, maar dat werd als
snel beter. De eerste gezamenlijke activiteit was de oprichting van
een coöperatief inkoopbureau, de organisatie zorgde voor het
verwerven van bouworders en had een eigen ontwerpafdeling. Conoship
was voornamelijk werkzaam op de buitenlandse markt; de binnenlandse
markt bleef daarbij vrij voor de afzonderlijke werven.
In 1990 heeft Ton Bodewes de scheepswerf aan de gemeente
Franekeradeel verkocht. Het terrein was nodig voor de ontwikkeling
van de zogenaamde “kanaalzoneplannen.” Bodewes kon het bedrijf nog
maximaal zes jaar van de gemeente huren en daarmee zijn bedrijf nog
voortzetten.
Op 25 februari 1991 echter overlijdt Ton Bodewes op 63-jarige
leeftijd.
Na het overlijden van Ton Bodewes zijn de meeste items
uit het archief, welke voor jaren bewaard waren door de weduwe van
Ton Bodewes, geschonken aan het Fries Scheepvaart museum.
Contact ons op frank@2cv6.com
met je verhaal, foto's van je boot, en wordt ambassadeur van de
Commander schepen.
Rotterdam
Frank Hensen - Rotterdam

Website mede mogelijk gemaakt door de Familie Bodewes, Familie
Hensen, Fries Scheepvaartmuseum en Gemeente Franekeradeel. |
Bodewes Commander 6 - Register -
|